Interview: Natal Zaks står bag årets festivalplakat

Vi fangede multikunstneren Natal Zaks til en snak om musik, grafik og hans seneste projekt, Super.

af | 4. aug 2021

Med et hav af musikalske projekter i baggagen, inklusiv en sprudlende karriere som selvstændig artist, DJ og co-producer af blandt andet Erika de Casiers seneste album, er Natal Zaks en mand af mange talenter. Et af dem ligger også inden for grafisk design, og hos Strøm rakte vi tidligere på året ud til Natal for at høre, om han ville stå for årets festival-plakat. Det sagde han heldigvis ja til, og resultatet pryder i disse uger gader og stræder overalt i København og på Frederiksberg. Vi har i den forbindelse taget en snak med manden bag, som bl.a. er aktuel med det nye spillested Super i Århus.

Du og dit crew har netop åbnet spillestedet Super i Århus. Hvad håber I, det kommer til at kunne, og hvordan kommer det til at adskille sig fra TAPE?

Jeg ser Super som et sted, der skal huse meget mere end koncerter. Med et fokus på elektronisk musik og lignende kommer profilen til at være smallere end Tape. Men da vi også er en pladebutik, en radio, en bar, samt et rum for workshops og andre vidensdelings-arrangementer, er vores mål blandt andet at gøre den interne kontaktflade i miljøet større. Vi vil desuden gerne tilbyde Århus en natklub med musik og tryghed i centrum.

Du optrådte på sidste års Strøm Festival med premieren på værket ‘Mr. IRL Synthesized Emotion’. Her får den computerskabte Mr. IRL lov til at leve i illusionen om, at hans musik, som reelt har været en kommerciel fiasko, værdsættes af folk over hele verden. Er et spillested som Super til for at bryde en sådan illusion?

Haha, det kan man måske godt sige. Vi kan måske være med til at minde folk om, at en kommerciel “fiasko” kan være en menneskelig succes. Og desuden understøtte muligheden for at mødes i øjenhøjde omkring den kultur og musik, som vi er mange, der holder af. Hvis der er tale om en illusion, som skal brydes, så er det for mit vedkommende en prioritet at anfægte kedelige fortællinger om succes, fejlfrihed og sejhed. Jeg lyder nok plat, men det er sejt at opføre sig ordentligt, erkende sin fejlbarlighed og udvise sine omgivelser respekt. Men det er nok en anden snak i sidste ende. 

For at se denne afspiller skal du acceptere marketing-cookies

Natal Zaks’ ‘Mr. IRL Synthesized emotion’, som havde præmiere under Strøm Festival 2020.

Dit navn (og utallige aliaser efterhånden) står på både musik, grafisk arbejde og nu også et spillested. Hvad bliver det næste?

Det ved jeg ikke rigtig. Der er rigtig mange ting, jeg ikke er særlig interesseret i, så det bliver nok ikke nogle af dem. 

Det har været en spændende oplevelse at bygge en masse ting ud af træ under ombygningen af Tape, så det kan man måske kalde for min nye hobby.

Kan du fortælle lidt om plakaten til årets Strøm Festival?

Jeg er ærlig talt ikke vant til kommissionsarbejde, så det var grænseoverskridende at skulle levere sådan et arbejde. Hvis jeg skal intellektualisere lidt over plakaten, så tager den afsæt i billedkompression og en lille leg med et digitalt organisk udtryk. Jeg synes plakater med spændende negative rum er sjove; altså hvor objekter træder ud af udefinerbare mørke rum. Jeg har ikke særlig meget klogt at sige om den i sidste ende, men jeg har genereret en del grundmateriale til brug i resten af den grafiske profil. 

strøm festival plakat

Årets festival-plakat spottet i det fri.

Din grafiske stil har udviklet sig meget over de seneste år. Hvordan vil du selv beskrive den, som den kommer til udtryk for tiden, og hvad inspirerer dig?

Jeg har ikke tænkt så meget over det. Jeg er blevet mere interesseret i typografi og har fået ret meget trend-fatigue, samtidig med, at jeg har fået mere selvtillid med mine tegninger.

natal zaks grafik

Grafisk design af Natal Zaks – http://natalzaks.com/.

Hvad ville være et drømmeprojekt for dig at arbejde på som grafiker?

Godt spørgsmål. Nu kommer jeg i fare for at lyde helt tilfreds, men jeg tror, mine drømmejobs er, når jeg får lov til at lave grafik til albums (såsom Mediated Ambience, som min bror Milán lavede for et par år siden, eller Nehokis Petersminde). Eller at lave zines som Safe Update Vol 1 & 2. Eller som nu – at have et sted hvor jeg kan lave plakater bare for at vise, at vi har en plakat-montre på vores facade. Mine drømmejobs generelt er jobs uden forventninger eller for meget pres, hvor jeg kan hygge mig og prøve nye ting af. 

natal zaks grafik

Grafik af Natal Zaks – http://natalzaks.com/.

Har du noget musik på vej, vi skal høre om?

Jeg har haft en produktiv tid det seneste år, men har ikke fået samlet særlig mange udgivelser til fremtiden. De store projekter som Erika de Casier-albummet og “Alletiders” tog meget tid og fokus, så nu pønser jeg på at lave nogle nye 12’ere med noget af det, der ligger og samler støv. Og et Central album er også ved at være færdigt.

Hvad synes du, alle skal glæde sig til? Du må ikke sige Strøm Festival.

Hvis jeg ikke må sige Strøm, må jeg sige Alter Festival i Århus! Flot lineup og gode mennesker bag. Check det. Desuden kan jeg nævne C.K’s nye album og en række andre spændende nye plader fra Safe Distribution.

Hvilke tre events under årets Strøm Festival vil du anbefale?

Jeg glæder mig til MegaMix96 – tror det bliver en oplevelse. Desuden er Audio//Visuel med HVAD, Erika de Casier og Tobias Rahim også noget, jeg vil tage til, hvis jeg finder tiden. Og så er Robert Henke’s Lumière III også noget, der vækker min interesse.

Natal Zaks kan opleves under dette års Strøm Festival, når han under aliaset DJ Central spiller som en af de sidste artister til netop MegaMix96.