STRØM
TIL

 
BØRN

FOKUS

  • At give børn og deres lærere/pædagoger en succesoplevelse med at være kreativt skabende på elektroniske instrumenter
  • At give (musik)lærere inspiration og konkrete metoder til at kunne inddrage teknologiske virkemidler i deres undervisning
  • At støtte musikfaget, som i mange folkeskoler er hårdt udfordret bl.a. pga. mangel på uddannede musiklærere
  • At sætte fokus på hvad musik kan betyde for børns selvværd, når musik er et individuelt udtryksmiddel

KONCEPT

Musiklærere i folkeskolen og på musikskoler efterspørger nye kompetencer til musikalsk kreativitet og sammenspil med mange elever. Det er vores erfaring at teknologien giver mange nye muligheder i forhold til at arbejde med kreativitet i det hele taget, og Strøm til Børn formidler konkrete bud på den nødvendige metodebevidsthed.

Strøm til Børn er et nationalt undervisningsinitiativ der har været under udvikling siden 2010. Visionen er at videreformidle metoder til at anvende teknologi som musikalsk udtryksmiddel, så børn og unge ikke kun oplever musik passivt som lytter eller publikum, men med en deltagende tilgang. Vi underviser børn og unge i at anvende teknologi i en skabende proces, og laver desuden opkvalificering workshops for musiklærere med henblik på at de efterfølgende kan inddrage de teknologiske muligheder i deres musikundervisning.

Strøms underviserne er professionelle musikere med kompetencer indenfor klasserumsledelse og anerkendende pædagogik.

“Eleverne opdagede at noget, der ser svært ud, kan være nemt, når man bliver guidet igennem på en meget professionel og struktureret måde.” 

– Katja, klasselærer, Johannesskolen, Frederiksberg

ELEVER

Hvad siger eleverne?
“Jeg vågnede og gad ikke i skole. Men så kom jeg i tanke om at det ikke var en almindelig skoledag, men at vi skulle lave musik med Strøm, og det var rigtig sjovt i går. Jeg havde faktisk en rigtig god morgen.”

“Det er sjovt!”

“Gid vi skulle det her hver dag!”

… “Fordi vi får lov til at lave vores eget musik!”

… “Fordi jeg nu har lært noget om hvordan man kan lave musik på en tablet, og jeg kan fortsætte derhjemme.”

Hvordan er undervisning for eleverne?
Strøm til Børns undervisning i folkeskolerne er tilpasset den enkelte elev og har som mål at introducere eleverne til teknologi der gør at musikken kan bruges som udtryks middel, så de får en ny musikalsk oplevelse, udover at lytte.

Undervisningen skaber mangfoldige musikalske fællesskaber, der går på tværs af sociale, kulturelle og kønsmæssige baggrunde, da hver enkelt elevs kompetencer bliver sat i spil i trygge rammer.
Uanset om eleverne kommer fra et hjem med violin og klaver, eller aldrig har rørt et instrument, kan de være med på helt samme niveau.

LÆRERE

Hvad siger lærerne?

“Jeg lærte SÅ meget om at tilgå musikken elektronisk med eleverne. Og at vi ved at arbejde på den måde kan lade eleverne være skabende. Strøm til Børn har hamrende dygtige undervisere, der har styr på klasserumsledelse, og man kunne godt mærke at de er meget skarpe på at undervise. De havde en strategi med sig og var meget trygge ved at arbejde med eleverne.”
– Mia, musiklærer, Absalons Skole, Roskilde

“Eleverne opdagede at noget, der ser svært ud, kan være nemt, når man bliver guidet igennem på en meget professionel og struktureret måde.”
– Katja, klasselærer, Johannesskolen, Frederiksberg

“Børnene oplevede en kreativ succes. Det var supergodt at de med simple redskaber, kunne skabe noget ud fra deres egne frie ideer. Jeg så som musiklærer en anden måde at formidle kreativitet på. Jeg så hvordan elever kan have stramme rammer og stadig opleve frihed til egne ideer. Disse metoder kommer jeg til at bruge i undervisningen fremover.”
– Christian, musiklærer, Skolen på Strandboulevarden, København

“Det er den fedeste investering i musikalsk, kunstnerisk og almen dannelse!”

– Sebastian, lærer, Hendriksholm Skole, Rødovre

Hvad gør jeg hvis jeg er lærer og gerne vil høre mere?
Hvis du er lærer eller på anden måde tilknyttet en folkeskole, har du muligheden for at få Strøm til Børn til netop din skole. Undervisningen kan foregå på følgende måder.

Skoleforløb: Flerdages forløb med to undervisere for 4.-6. klassetrin inkl. opkvalificering af skolens musiklærere.

Opkvalificering: Undervisning af lærere og pædagoger i folkeskolen, musikskoler og andre.

Gæsteundervisning: 45 minutters undervisning i 4.-6 klasse.

Session: Enkelt workshop for børn og unge tilpasset omstændighederne.

Metoder: Udvikling af nye undervisningsmetoder (lærer- og pædagoguddannelser, konservatorier, universiteter og andre)

Kontaktpersoner

Ansvarlig for Strøm til Børn
Jeanette Frederiksen
jeanette@strm.dk
20996985

Direktør
Frederik Birket-Smith
frederik@strm.dk

AKTUELT AKTUELT AKTUELT AKTUELT AKTUELT AKTUELT AKTUELT AKTUELT

Strøm Mixx 032: Tea Lewis

Strøm Mixx 032: Tea Lewis

‘The drummer has been left alonewith the dull buzz of his drumand the faded echo of his footsteps. There is no path, no route, no voice.It’s as if he has reached the edge of the world where everything is lost, and there is no more, but he knows,that there...

→ Læs mere
Fast Lytter: Speakers Korner

Fast Lytter: Speakers Korner

Inside the cozy, blue-painted walls of a basement in Blågårdsgade 14 you’ll find Speakers Korner. While they’re elebrating their 5 year anniversary at this location in January, Vlada Aganovic opened the store almost a decade ago, and the selection is a testament...

→ Læs mere
Strøm Mixx 031: Sparkly Pony

Strøm Mixx 031: Sparkly Pony

Sparkly Pony is a Swedish Berlin based DJ, producer and party organizer. His DJ career started early after he attended a DJ-workshop at the age of 14, and after years of practicing in his teen bedroom, he was able to get his first club gigs at the legal age of 18. His...

→ Læs mere
Fast Lytter: John Vincent

Fast Lytter: John Vincent

John Vincent aka. JVC is a Copenhagen based B-Boy turned turntablist & producer. While hiphop is his main sound, his productions and DJ sets demonstrate a broad diversity of genres and influences.  Being a real first mover JVC’s list of accomplishments is long,...

→ Læs mere