Fra ‘80-ernes Chicago til Strøm 2018: Lad houselegenden Larry Heard tage dig med under overfladen

af | 2. aug 2018

Af William Sass

Da Larry Heard sidste sommer gik på scenen i Brockwell Park i det sydøstlige London for at lukke årets Sunfall Festival, var det første gang i 20 år, at houseikonet optrådte live i London. Heard, som i dag er fyldt 58, lignede ved første øjekast en helt almindelig midaldrende herre, spinkel og afdæmpet klædt i lærredsbukser, kortærmet skjorte, firkantede briller og en Real Madrid baseballkasket. Men allerede efter de første par numre, der blandt andet bød på hans første udgivelse – den bittersøde »Mystery of Love« fra 1985 – var man ikke i tvivl. Heard stod knivskarpt. 

Med en naturlig aura af autoritet konstruerede Heard som koncerten skred frem et sæt, der i én lang kontinuerlig strøm bevægede sig fra det dybe og følelsesladede, lettere melankolske – kendetegnet af sange som “Closer” fra 1992 – til det mere tempofyldte og til tider acid-agtige univers. 

Heard – på flere numre stærkt bakket op af sin langvarige samarbejdspartner Mr. White – fløj ubesværet rundt mellem keyboard, DJ-pult og mikrofon med al den tekniske elegance og rutine, man kun kan forvente af en mand, der har været på toppen af den elektroniske musikverden i over 30 år. 

Det hele kulminerede med »Can You Feel It« – et af de vigtigste numre for housemusikken som genre – som på trods af at være fra 1986 stadig har rigelig med skarphed og oomph-faktor til at kunne trænge igennem og samle et publikum. Også den dag i dag.

For at se denne afspiller skal du acceptere marketing-cookies

Can U Feel It af Mr. Fingers.

Fra nattevagt til genreinnovatør

Larry Heards musikalske karriere begyndte i start-80’ernes Chicago, hvor housemusik var i sin spirende begyndelse. På de i dag legendariske klubber, The Warehouse og The Power Plant, fyrede de to lokale stjerne-DJ’s, Ron Hardy og Frankie Knuckles, hver weekend op for klubaftener, som blev startskuddet for house som genre og bevægelse. Knuckles’ aftener på The Warehouse fik i Chicago navnet Church på grund af de nærreligiøse oplevelser, folk gik derfra med.

Lige ved siden af klubben arbejdede Heard som nattevagt. Han hørte ikke meget af musikken, men så mængden af mennesker og energien de gik derfra med, og blev med det samme inspireret – han ville også være en del af det.

Heard havde dengang eksperimenteret med både guitar og bass, men fandt sig først rigtigt til rette bag trommerne og kom med i et RnB-coverband. Der gik ikke længe, før han følte sig kreativt begrænset, og i 1984 droppede han ud for selv at producere. Derfra gik det stærkt. Heard udkom først med »Mystery of Love« i 1985, som han selv udgav under aliaset Mr. Fingers efter uden held at have forsøgt at få sangen ud gennem førnævnte Hardy og Knuckles.

Mystery of Love af Mr. Fingers.

Sangen slog med sin øjeblikkeligt fængende bassline igennem med det samme, og da Heard året efter fulgte op med »Can You Feel It« – nu på det etablerede Chicago-house pladeselskab Trax Records – blev hans status som en af de førende housepionerer slået fast.

Begge numre anses i dag som nogle af de vigtigste inden for house, og da de udkom skilte de sig med det samme ud. 

Lydbilledet dengang var præget af jacking – en dansestil, hvor man i nærmest trancelignende tilstand lever sig fuldstændigt ind i musikken og rykker hele kroppen i takt til højenergisk og euforisk house som Marshall Jeffersons »Move Your Body« eller Steve »Silk« Hurleys »Jack Your Body«. Begge sange stammer også fra Chicago 1986 og satte med relativt simple midler ild i dansegulvet.

Larry Heards første tracks var også opløftende og dansable til en vis grad, men de rummede samtidig en grad af melankoli og eftertænksomhed med elementer lånt fra jazz og soul. Lyden affødte en helt ny genre – deep house – og gav en dybde og fylde, man ikke tidligere havde set inden for house. 

For at se denne afspiller skal du acceptere marketing-cookies

Missing You af Larry Heard.

I 2018 forbindes deep house af mange sikkert med navne som Disclosure eller Gorgon City og EDM-klubhits som Calvin Harris’ »How Deep is Your Love« eller MKs remix af »Look Right Through«. Udover genrenavnet er der dog ikke meget tilfælles mellem den deep house, Larry Heard forbindes med, og så den nye, mere kommercielle form.

Men det er ikke kun deep house, Heard associeres med. Synth-riffet på førnævnte »Can You Feel It« og især tracket, det udkom med – »Washing Machine« – anses som et af de første spadestik inden for acid house-genren. Acid house er karakteriseret ved sin psykedeliske lyd fra synthesizers, hvorfra navnet også stammer, og voksede sig kæmpestor i slut-80’erne. Selv på klubberne i Danmark blev det en ting at råbe »aciiiiiiiiid!«, når et acid-riff ramte dansegulvet.

Indflydelsen fra acid house ses stadig inden for især trance og techno, og de seneste år har acid-lyden for alvor fået en revival med hjælp fra store DJ’s som Nina Kraviz og Amelie Lens.

For at se denne afspiller skal du acceptere marketing-cookies

Washing Machine af Mr. Fingers.

Heard spøger stadig

Selvom Larry Heard primært er kendt for sine sange fra slut-80’erne og start-90’erne som Mr. Fingers og med gruppen Fingers Inc., skruede han ikke ned for produktiviteten i årene efter gennembruddet. Heard har et kæmpe bagkatalog, og siden 1988 står han bag imponerende 15 studiealbums. I 1994 droppede han aliaset og besluttede sig for at udgive musik som Larry Heard – et valg han holdt ved helt frem til april i år, hvor det første Mr. Fingers-album i næsten 25 år udkom – det anmelderroste »Cerebral Hemispheres«.

Heards musik er stadig stærkt aktuel og vedkommende i dag, og skulle man være i tvivl, behøver man udover hans seneste udgivelse ikke lede længe efter eksempler. Så sent som i 2016 samplede Kanye West »Mystery of Love« på hittet »Fade« fra hans Life of Pablo-album, og samme Heard-nummer udgjorde soundtrack til Netflix-serien Master of None i 2017. Hunee, en af de hotteste house DJ’s lige nu, featurede ligeledes Heards »Burning« fra 1994 i albummet »Hunchin’ All Night« fra januar i år.

Helt generelt kan Larry Heard ikke beskrives som andet end et ikon inden for elektronisk musik, og han er stadig et navn som DJ’s og producere ser op til verden over. En af beundrerne er Detroit-DJ’en, Theo Parrish, som kalder Heard for den bedste house-producer nogensinde, og som i et interview fra 2016 med Amoeba Music opsummerer hans betydning for genren: »In fact you can almost say, we’re all doing his music«.

Og hvem ville have lyst til at gå glip af så legendarisk en figur?

Larry Heard spiller til Strøm Live d. 10. august kl. 20.