Til Trans Metro Express i sommeren 2016 fik Emma Blake mulighed for at debutere som soloartist. Et halvt år inden koncerten havde hun fået en video af en metrotur i hånden og blevet bedt om at fortolke, hvad hun oplevede musikalsk. Resultatet blev en omgang kompromisløs, industriel techno med funky elektroreferencer. Hør resultatet her:
Fortæl os lidt om tankerne bag de produktioner, du havde lavet til Trans Metro Express 2016. Hvilken stemning ville du gerne skabe og hvorfor?
Overordnet havde jeg tre ting på hjernen i forhold til stemning. Den første var en klar æstetisk forbindelse mellem metroen og meget elektronisk musik. På deres egen måde er de begge rene, utilitaristiske og futuristiske. Så den overordnede forbindelse mellem musikken og rejsen var egentlig allerede etableret lang tid før, jeg overhoved blev involveret, tror jeg. Konceptuelt var det en stor hjælp for at få mig i gang.
For det andet er der historien, som fortælles i kraft af ruten ved at reflektere teksturene af landskabet i selve musikken. Når jeg lytter til settet nu, føles det en smule usammenhængende på grund af sektioner af galskab, der efterfølges af sektioner med ro. Men alt det havde noget at gøre med, hvordan jeg opfattede omgivelserne, da jeg planlagde settet.
For det tredje er jeg fra naturens side en meget ekstrovert person, der er stærkt stimuleret i selskab med andre. Men når jeg rejser, elsker jeg muligheden for at forsvinde ind i mit eget hoved og indtage en mere indadvendt karakter. At optræde med og lave musik minder meget om det for mig, så jeg var ret inspireret af den følelse, da jeg skrev første halvdel af settet. Den anden halvdel handlede i højere grad om at imødekomme den “rowdy” atmosfære i toget, hvilket virkelig fungerede godt for mig, da jeg på det tidspunkt var begyndt at slappe af og nyde festen.
Jeg troede faktisk, at metroen kunne afspores da publikum hoppede og dansede, selvom jeg forinden var blevet forsikret om, at det var sikkert. Det føltes ret specielt at få den umiddelbare fysiske feedback til min musik.
/ Solid Blake
Inden turen får artisterne udleveret en video, der viser metroturen. Hvordan brugte du den video som inspiration til at komponere dit set?
Jeg brugte videoen i begyndelsen af processen, da jeg bare skitserede idéer for at huske mig selv på fornemmelsen og udseendet af turen. Der var et meget brugbart visuelt værktøj til den del af processen, men jeg brugte en del tid i toget, da jeg skulle til at sætte idéerne sammen. Faktisk kom der et par personer over og fortalte mig, at vi nu var nået til endestation og jeg skulle stå af. Jeg sad bare der med min notesbog, og senere min computer, og forklarede dem, at det vidste jeg godt, men jeg ville blive på toget og tage en tur mere.
Metrotoget var som altid pakket til bristepunktet i år. Er der et specielt moment, som du husker fra turen?
Jeg troede faktisk, at metroen kunne afspores da publikum hoppede og dansede, selvom jeg forinden var blevet forsikret om, at det var sikkert. Det føltes ret specielt at få den umiddelbare fysiske feedback til min musik. Tilfældigvis spillede jeg også et minut eller to længere, end hvad der var meningen, da jeg mistede fornemmelsen for stationerne mod slutningen og egentlig troede, der var et stop mere. Det virkede ikke som om, det gjorde noget, men jeg indrømmer gerne, det var en lidt pinligt.
Oplevelsen i det hele taget har været givende for mig på så mange måder. Det gav mig det nødvendige kreative skub til at arbejde seriøst med min egen musik, og det har givet mig muligheden for at fortsætte den proces lang tid efter selve eventet.
/ Solid Blake
Nogle af dine numre, du lavede til koncerten, bliver udgivet i 2017. Hvordan gik det til?
Ja, det er rigtigt. Jeg kan ikke sige så meget lige nu, da der stadig er et par detaljer, der skal falde på plads. Jeg kan dog sige, at der kommer en udgivelse i år, der er løst baseret på de produktioner, jeg skrev til Trans Metro Express. De henvendte sig faktisk, efter de havde hørt et kort klip af mit set i den video som Strøm publicerede efter festivalen. Oplevelsen i det hele taget har været givende for mig på så mange måder. Det gav mig det nødvendige kreative skub til at arbejde seriøst med min egen musik, og det har givet mig muligheden for at fortsætte den proces lang tid efter selve eventet.
Følg Solid Blake på Soundcloud.
Trans Metro Express 2016 blev præsenteret i samarbejde med Metro Service og Heineken.