Strøm Mixx 004: Mikkel Okine

Bag månedens Strøm Mix er denne gang Mikkel Okine. Mikkel har i mange år været en del af fest-crewet Sydhavnsgade og har derudover været vært på programmet Open Soul på MMH Radio. Nå ja, og så spiller han også trommer for Astrid Engberg og Nejrup.

af | 12. nov 2020

Denne gang er det Mikkel Okine, som står bag månedens Strøm Mixx. Mikkel har i mange år været en del af det københavnske musikmiljø i et hav af roller, der blandt andet tæller DJ, del af fest-crewet SydhavnsGade, vært på programmet Open Soul på MMH Radio og trommeslager for for Astrid Engberg og Nejrup. Og det er kun et lille udsnit af, hvad han går og laver.

Læs med her, hvor du kan høre Mikkel fortælle om sit mix. Du finder mixet i bunden af siden:

STRM:Hvordan vil du beskrive dit mix? Er der nogle særlige tematikker, genrer eller stemninger, du har ladet dig inspirere af?

Mit mix kan høres som én lang togrejse gennem vidt forskellige by- og landområder, hvor hvert stop giver en umiddelbar fornemmelse af, hvad der kan gemme sig i området. Dét tænker jeg er i analogi med mixets vidt forskellige tracks, som blot er udpluk af artister, stilarter og hele udgivelser. Ud fra den tanke er den overordnede tematik en præsentation af aktuelle artisters musik fra 2020, der i mine ører på hver sin måde udforsker og udfordrer, hvad der kan opfattes som elektronisk musik. For mit vedkommende er det langt mere øjenåbnende og spændende at tilgå musik med et åbent mindset frem for at fastholde en given smag i fastlåste genrekonventioner. Med denne tilgang udvider du konstant din musikalske horisont og viden, hvilket jeg tror er sundt for os alle.

STRM:Er der nogle kunstnere eller tracks, du har med i dit mix, som du vil fremhæve eller føler fortjener særlig opmærksomhed?

Jeg vil gerne fremhæve to artister, som jeg i forberedelsen til dette mix fandt frem til og blev blæst bagover af. Xyla er en vild queer, BPOC-musiker fra San Francisco og beskriver på Bandcamp meget interessant skiftet fra at have spillet valdhorn til nu at producere lil digi tunes hjemme i soveværelset. Debut-EP’en udkom her d. 30. oktober og alene titelnummeret Ways vidner om et elektronisk univers, der kan og vil gå i mange spændende retninger. En tilgang og en sound, der er så befriende frisk og fri!

For at se denne afspiller skal du acceptere statistik-cookies

Den engelske trommeslager Richard Spaven og den indiske komponist, producer og beatmaker Sandunes (Sanaya Ardeshir) er en forholdsvis ny kollaboration, som jeg håber resulterer i flere udgivelser. Jeg vil først og fremmest anbefale at tjekke alle syv tracks ud på EP’en. Spaven har blandt andre spillet med prominente artister som Jameszoo, Flying Lotus, Jazzmatazz m.fl., og han tilfører altid musikken en fed blanding af organiske og mekaniske grooves. Koblet med Sandunes’ repeterende og sceniske melodier, lyde og harmonier formår de at tage én med ud, afsted og væk – en vaskeægte lytteplade til den (ekstra) lange vinter.

For at se denne afspiller skal du acceptere statistik-cookies

STRM:Hvordan har coronaperioden påvirket dig ift. dit musikalske virke? Er der nogle ting, der har ændret sig for dig, enten i forhold til din tilgang eller din opfattelse af musik?

Det har været en udfordrende og interessant periode. Jeg er blandt andet trommeslager for Nejrup, og vores optræden(er) til P8 Jazz Alive i DR Koncerthuset tog en 180 graders vending på dagen d. 6. marts. Det blev en uventet og på sin vis helt unik oplevelse, at spille for 1.800 tomme sæder og rigtig mange kameraer. Både for Nejrup og Astrid Engberg, som jeg også spiller med, gælder det selvfølgelig, at perioden har betydet en del aflyste koncerter. Dertil har corona sendt natklubber og raves helt ud i en fjern galakse, som personligt har resulteret i kun et enkelt DJ-job til Jaiyede Jazz Festival i Odense.

Hvis jeg ser bort fra aflysninger og ikke-eksisterende klubliv, så har disse måneder sat gang i endeløse tanker og opfattelser af musik som social praksis, men også industrien og strukturerne bag. Personligt har jeg fået sat mine prioriteter i perspektiv. Jeg har f.eks. aldrig før brugt så mange penge på at støtte artister og labels, som har været tilfældet under samtlige Bandcamp Fridays. Jeg føler, at det er vigtigt at adressere den stadig benhårde tid for kultur og i særdeleshed for elektronisk musik. Netop derfor har jeg har valgt kun at spille musik fra i år for at give en eller anden form for spotlight på nogle af de artister som kæmper for at blive ved med at kunne producere musik, hvilket bare under normale omstændigheder er svært.

Læs Strøms musikanbefalinger til Bandcamp Friday her

Med dette udgangspunkt vil jeg gerne være med til at forsøge at ændre vores forbrugsvaner af musik. Jeg har i den forbindelse linket til udgivelserne på Bandcamp på hvert track i tracklisten. Jeg mener, at vi som lyttere af særligt elektronisk musik skal gøre op med internettets overordnede free-for-all tankegang, hvilket også inkluderer de absurd lave indtægtskilder fra streamingtjenester. I stedet bør vi støtte artister direkte ved eksempelvis at købe musikken på Bandcamp. Jeg er selvfølgelig velvidende om, at det fulde ansvar for at redde artister ikke alene ligger hos lytterne, men tilsammen tror jeg på, at vi kan gøre en betydelig forskel. Alle som ønsker at støtte og holde liv i elektroniske artister nu og i fremtiden skal i min optik være bevidste om de hardcore forhold, artister står overfor.

STRM:Hvad er dit forhold til Strøm? Er der noget, du godt ville se os gøre mere eller mindre af i fremtiden?

Jeg har deltaget i Strøms events og aktiviteter gennem mange år som publikum, samarbejdspartner og artist, så jeg føler efterhånden, at mit kendskab til Strøm er ret dybdegående. Én af de ting, som jeg godt ville opleve Strøm facilitere, er koncerter, som tager udgangspunkt i unikke samarbejder mellem artister, der sammen skal skabe et værk med afsæt i et særligt udvalgt (by)rum. Eksempelvis fik samarbejdet mellem Jameszoo, dirigent Jules Buckley og Metropole Orkest sin eneste optræden til åbningen af ADE i 2017 (Amsterdam Dance Event). Det blev foreviget på pladen Melkweg, der blev udgivet på Brainfeeder. Dette samarbejde er et møde mellem den symfoniske klassiske/vestlige kompositionsmusik, elektronisk musik og jazz, hvilket jeg finder super spændende. Logistisk er det selvfølgelig en udfordring med symfoniorkestre, men grundtanken om at koble forskellige artister inden for den elektroniske scene håber jeg fremtidigt bliver en realitet.

Et andet ønske er flere digitale oplevelser. Her tænker jeg events som skabes ud fra de digitale formaters egne præmisser. Jeg synes det kunne være spændende at se indhold, som kun kan lade sig gøre online. Dette kan både være vidensbaseret i form af talks på tværs af by- og landegrænser, workshops osv., men det kan også være performances, der gør brug af internettets mange muligheder der bl.a. tæller eksperimentering med A/V og inddragelse af deltagere og publikum.

Lyt til Mikkels mix her:

For at se denne afspiller skal du acceptere marketing-cookies

 

Fuld tracklist – inklusiv Bandcamp-links – her:

  1. Sofie Birch – Morgenånder
  2. Carlos Nino & Friends – Dreamisshaping (Reprise)
  3. Astird Engberg – Phoenix
  4. Tigran Hamasyan – Our Film
  5. Sam Gendel – Afro Blue
  6. (Liv).e – Cut To The Case
  7. Duval Timothy – Like feat. Vegyn
  8. Richard Spaven X Sandunes – Can’t Say That To You
  9. K15 – Elemental
  10. Ultrasísta – Ordinary Boy (Floating Points Remix)
  11. Moses Boyd – Nommos Descent ft Nonku Phiri & Nubya Garcia
  12. FAUZIA – INSURRECTION
  13. Two Shell – Touchpad
  14. Machine Woman – last days of the Montreal’s summer you spoke softly 183
  15. Savi DJ – Djungle (Slow Edit)
  16. Coco Bryce – Ma Bae Be Luv
  17. Natalie Slade – Gimme Ya Love
  18. Eric Harland – Dragonfly (feat Big Yuki & Taylor Eigsti)
  19. Xyla – Ways
  20. Rasmus Juncker – Sauna
  21. Maria Teriaeva – Paris, Texas
  22. Sonny – Sensory Systems