Strøm til Børn bliver tildelt 3,2 millioner

Kulturministeriets nye musikhandlingsplan indeholder gode nyheder for den elektroniske musik. Som en del af en større indsats, hvor børn og unges egen musikudfoldelse er i fokus, er der nemlig blevet tildelt hele 3,2 millioner til Strøms folkeskolerettede undervisningsforløb Strøm til Børn over de næste fire år.

Strøm til Børn fungerer ved, at Strøm sender et hold af dygtige undervisere ud til en folkeskoleklasse, som over tre dage bliver undervist i selv at lave musik med en iPad som instrument. Eleverne er selv aktive fra første lektion, og over de tre dage vil alle eleverne opleve selv at komponere et stykke musik som de afslutningsvis fremfører for resten af klassen.

Ifølge kulturminister Mette Bock handler initiativet blandt andet om at styrke de initiativer som allerede eksisterer i det stærke danske musikmiljø:

»Den musikalske infrastruktur i Danmark er stærk. Derfor giver det rigtig god mening at fastholde og videreudvikle en lang række af de velfungerende, eksisterende musikinitiativer, der finder sted rundt omkring i landet. I den nye musikhandlingsplan fastholder vi støtten til fødekæden i dansk musik på et højt niveau« skriver Mette Bock i en pressemeddelse.

Dette gør man i blandt andet med en større satsning hvor børn og unges er i fokus. Helt konkret øremærkes 23 millioner til tre initiativer der skal styrke børn og unges egen musikudfoldelse. Ud over Strøm til Børn drejer det sig om OrkesterMester og Levende Musik i Skolen. »Det er indsatser, hvor midlerne kommer direkte ud til børnene – på den måde styrker vi det fremtidige musikliv i Danmark« fortsætter Bock.

En af Strøm til Børns helt store styrker er, at det ikke kun er de børn som i forvejen kan spille musik som får lov til selv at spille og komponere. Det er nemlig ikke alle børn i 4. 5. og 6. klasse som i forvejen kan spille instumenter. Det fortæller Jeanette Frederiksen som er en af Strøm til Børns undervisere. Men iPads, som de fleste børn kender i forvejen kan alle være med.

»Når de får de her iPads i hånden og får lov at sidde med de her apps, så lærer de at bruge iPaden som instrument. Vi lærer dem at udtrykke sig rent musikalsk. Børnene er med til at skabe deres eget lydunivers og deres egen musik« forklarer Jeanette Frederiksen. Og ifølge Jeanette Frederiksen er det præcis derfor børnene selv er så glade for projektet. »Børnene bestemmer hvordan deres nummer skal være, de bestemmer hvordan lyden skal være og de har indflydelse på processen fra start til slut. Uanset hvad så får alle en succesoplevelse i løbet af de her tre dage og kommer i mål med et stykke musik som de er glade for«.

Fotos af: Daniel Liversage