Fra sovekoncert til skovtrance – Mød drivkraften bag Strøms program

Strøm vil gerne favne så mange forskellige facetter af landets elektroniske musiklandskab som muligt – hvad enten vi holder koncerter, fester, talks eller workshops. Programlægningen af Strøms indhold bliver derfor lavet med inputs fra en skiftende gruppe kuratorer, der hver især dækker et aspekt af den elektroniske musikscene i landet.

17.05.2019

Tekst: Emily Staats / Foto: Frida Hansen og Flemming Bo Jensen

Her fortæller Strøms direktør og tidligere medlem af kuratorgruppen, Frederik Birket-Smith og ansvarlig for Strøm Festival og Strøm Events, Kristian Kjøller, der selv er en femtedel og samtidig koordinator for kuratorgruppen, hvordan Strøms kuratorgruppe fungerer og hvad formålet med konceptet er.

Et lille rum, badet i svagt rødt lys, er fyldt med et virvar af planter med dioder på bladene og madrasser, hvor folk ligger og lytter til en sovekoncert med botanisk islæt. Gæsterne nyder plantemusikkens blide lyde, atmosfæren er næsten meditativ – samtidig, og kun få kilometer væk, tiltrækker en gammel fabrikshal en voksende skare af tranceravers, der er kommet for dunkende bas, spacy visuals og dans til sveden drypper. DJ’en står bag en projekteret portal med flydende former, mens grelle lyskegler fejer hen over dansegulvet. At en enkelt aften under sidste års Strøm Festival kunne rumme to så forskellige events, illustrerer kuratorgruppens indflydelse og den vigtige rolle, som dens store rækkevidde i de mange forskellige hjørner af den elektroniske musikscene spiller.

Fire kuratorer direkte fra musikmiljøet

Strøms kuratorgruppe består ud over Kristian Kjøller af fire medlemmer, der udskiftes efter et fastlagt rotationsprincip – en kurator kan maksimalt være medlem af kuratorgruppen i tre år i træk. Denne regel sørger for, at der løbende kommer nogle friske øjne og nye ideer ind, forklarer Kristian Kjøller. “Vi vil have en finger i jorden, der hvor tingene sker,” siger han. Når kuratorgruppen mødes, byder medlemmerne ind med deres ideer og forslag til koncepter, aktiviteter og artister. “De snakker ikke kun om fede acts, men også nye tendenser og fænomener. På den måde finder vi ud af, hvad der rører sig,” fortæller Frederik Birket-Smith. Kuratorerne fungerer således som sparringspartnere, der, ud over selv at generere ideer, står for at samle og selektere alle inputs og i sidste ende opstille det endelige program. Proceduren skal sikre Strøms alsidighed og kvalitet og skabe et afbalanceret program, som reflekterer scenerne, inkorporerer forskellige aspekter af musikmiljøerne og spejler aktuelle aktører og tendenser.

Forskellighed gør gruppen stærk

Med kuratorgruppens sammensætning er der fokus på, at hvert medlem repræsenterer et aspekt af det danske elektroniske musikmiljø. Tre af gruppens medlemmer bliver udpeget af Strøms direktør og Strøms indholdschef, mens det fjerde medlem vælges af Elektronisk Musik Danmarks bestyrelse. “Der er jo ingen, der ved alt om hele musikmiljøet, desværre, så derfor vælges der fire medlemmer, der virkelig ved hvad der foregår på deres område,” fortæller Frederik Birket-Smith og tilføjer, at Strøms kuratorer ofte er meget forskellige. De kan være alt fra promotere, producere, DJs eller noget helt fjerde – en væsentlig baggrund i musikmiljøet har de dog alle tilfælles. Kristian Kjøller uddyber, at der, ud over personens baggrund, også indgår faktorer som musikalsk ekspertise, viden og aktivitet, når medlemmerne vælges – kuratorerne skal tilsammen danne en gruppe, der så vidt som muligt er repræsentativ.

Berøringsfladen med musikmiljøet kvalitetssikrer

Med sine fire eksperter er kuratorgruppen ikke kun mangfoldig, men har også en stor kontaktflade til hele musikmiljøet, idet alle medlemmer har deres egne særlige netværk, de kan inddrage. “Derigennem kan vi finde ud af, hvad der er behov for og hvad folk gerne vil se og høre og lave et program, der er bedre gennemarbejdet,” siger Kristian Kjøller. “For at kvalitetssikre Strøms indhold er det vigtigt at interagere med dem, der er aktive i scenen og at udnytte den berøringsflade, som man ikke ville have alene,” tilføjer han. “På den måde kan vi gøre flere ting og Strøm bliver mere interessant og inddragende.”

Holdet, der i år er med til at skrue Strøms program sammen består af Fergus Murphy, Malika Mahmoud, Rasmus Poulsen og Lio Borggaard.

Fergus Murphy

Fergus Murphy

Irske Fergus Murphy er for andet år i træk kurator for Strøm. Fergus, der har en fortid på Dublins DJ- og klubscene, kom til Danmark for 18 år siden og er i dag, blandt andet som arrangør, en aktiv del af Københavns musikmiljø. Fergus er hjemme i soul, jazz og funk, genrernes hybrider, det eksperimentelle samt det nye, man kan skabe af det gamle. Det gode ved Strøm er, at programmet er mangfoldigt og favner bredt, ikke kun til fester, men også til andre aktiviteter, fortæller han. For inklusion og fællesskab er centrale i Fergus’ idé om det gode arrangement. “For mig handler det meget om, at man fysisk mødes med forskellige mennesker og er sammen om musikken – og så handler det om sound. Et soundsystem med høj kvalitet og en lyd, som man kan føle i kroppen er fundamental.”

 

Malika Mahmoud

Malika Mahmoud

Malika Mahmoud, blev for første gang Strøm-kurator i 2019, DJ’er og studerer Music Management på det Rytmiske Musikkonservatorium. Ved siden af hendes aktivitet som DJ og studiet driver Malika community-radioen MMHRadio, som hun har gjort til et særligt outlet for undergrunds- og vækstmusik. Hvilken musik, Malika går op i, skifter løbende, for hendes interesse favner bredt og rummer særlig genrernes nicher og udkanter, det nye, obskure og ukendte. Malika fortæller, at hun i høj grad sanser nye strømninger og trends i musikmiljøet gennem radioens community, som indbefatter 37 faste DJs, sit netværk på skolen og sin tid i London, hvor hun i en periode arbejdede hos NTS radio og blev optaget af byens kreative musikscene, som hun fortsat er meget influeret af. “Jeg synes generelt, at det er fedt at opdage nye ting, for eksempel et ukonventionelt sammensat lineup eller et sjovt koncept, for jeg vil gerne give folk den oplevelse, at der findes mange genrer, og at hver genre kan sit.”

 

Rasmus Poulsen

Raske Penge

Også Rasmus Poulsen er et nyt ansigt i kuratorgruppen, men et kendt ét på den danske musikscene. Han laver musik under navnet Raske Penge, DJ’er som Ras Money, har pladeselskabet Raske Plader, er arrangør bag en del events og har arbejdet som musikjournalist på blandt andet DR. Ud over det er Rasmus en nysgerrig bruger af byens kulturelle tilbud, og er altid åben over for arrangementer, selvom de ikke har noget at gøre med de genrer, han selv arbejder mest med – reggae og hiphop. Han synes, for eksempel, at psytrance-festivaler er inspirerende, fordi deres koncepter er unikke. “De er ofte holistisk arrangeret og inddrager aspekter, der ikke direkte har med musikken at gøre,” forklarer Rasmus. Ud over det, synes Rasmus, at det er vigtigt at udnytte hele byrummet. ”Jeg er interesseret i alle steder, også dem, man ikke lige kender eller har adgang til, fordi jeg godt kan lide, at byen bliver brugt.”

 

Lio Borggaard

Lio Borggaard

Lio Borggaard har været Strøm-kurator siden 2018. Hun studerer lyddesign, producerer selv musik og arbejder visuelt i form af blandt andet VJ’ing og kreering af 3D. Hun er både interesseret i det mere beattunge, ambient og det noise-inspirerede, og holder altid øje med de nye ting, der rører sig i det elektroniske musikmiljø – her finder hun inspiration på Londons musiske undergrundsscene, som hun har opholdt sig i som følge af sin tid hos musikproduceren Ash Koosha, sit netværk af mange upcoming artister og kreative sjæle, og ved at følge med i, hvad der sker i byrummet. “Jeg elsker, når der bliver tænkt innovativt og vi finder på nye måder at danne oplevelser og kulturelt indspark på, som kan udforme sig i en social kontekst,” fortæller Lio. Hun uddyber: ”Blandt andet er det fedt at dyrke koncepter, hvor vi som mennesker kan være fælles om noget på en anden måde og være sammen på en anden måde. Jeg synes for eksempel, at sovekoncert-konceptet er ret fedt, da det udfordrer normen for, hvordan vi som moderne mennesker lever og befinder os sammen.”