MMH Radio brugerdrevne netradio er lyden af den danske undergrund

MMHRADIO med 22-årige Malika Mahmoud Henriques i spidsen er frontløbere for en ny form for brugerdrevet radio, som med et fokus på undergrunden kan ses som et alternativ til de store mainstreamkanaler. Men vejen hertil har ikke været problemfri.

20.12.2018

Tekst: William Sass / Fotos: Maria Cristina

En radiokanal udelukkende drevet af frivillige, hvor kunstnere betaler for at være med. Lyder det som et umuligt projekt at starte op? Så har du ikke mødt Malika Mahmoud Henriques. Hun er kvinden bag MMH Radio og startede stationen som 20-årig – helt grøn og uden nogen kontakter inden for radioverdenen herhjemme.

»Jeg har en baggrund fra Lilleskolen og Det Fri Gymnasium, og det sidder nok stadig lidt i kroppen«, smiler hun.

Jeg møder hende i et lille baglokale på natklubben Bakken i Kødbyen, hvor radioen holder til. Udover en støvet sofa, lydudstyr og så det kæmpe piratagtige MMH-flag, der hænger på væggen, kan der ikke presses ret meget mere ind.

Ligesom mange af Kødbyens gamle industrilokaler har rummet alligevel en eller anden form for rå charme over sig, og det er tydeligt Malika føler sig hjemme her. Inden jeg har slået mig ned i sofaen, har hun allerede sat første kop kaffe over, justeret lidt på udstyret og tilbudt, at jeg kunne få en af deres opladere til min flade Macbook.

Siden MMH Radio gik i luften for første gang i december 2016 er flere og flere frivillige kommet til, og i dag er omkring 50 involverede i at drive radioen. Stationen er Danmarks første community-radio og bygger i ægte ‘68’er-ånd på fælles medejerskab og inklusion frem for alt.

»Communityradio vil sige, at man skaber en platform for musik, hvor alle genrer er accepteret, og alle typer trods alder, identitet eller musiksmag kan være med. Hvis man føler, man kan tilbyde musik, man ikke kan få andre steder, eller har et fedt koncept, så får man lov til at blive involveret i vores musikradio. Når jeg siger musikradio, er det fordi, at alle shows er 90 procent musik, hvis ikke mere.

Hele idéen er, at DJ’s får to timer til at spille lige, hvad de vil, og selv får lov til at kuratere programmet. På den måde bliver det også deres radiostation. Der er ingen, der siger: ‘Du skal gøre det her’ – det er 100 procent frie rammer til at sætte dit præg på vores fælles radio.«

Det lokale i det globale

Udover at drive radio baseret på et solidt værdisæt er hele idéen bag communityradio at skabe lokale stationer, som giver lyttere over hele verden mulighed for at være med. Alle shows på MMH er derfor på engelsk, så man kan få så mange med som muligt.

»Med globaliseringen kan man godt komme til lidt at mangle et tilhørsforhold, og der kan man se, at mange i byerne skaber lokalt forankrede musikplatforme. Det er også det MMHRADIO er – netop en københavnsk musikradio. Selvom der kommer folk med rødder i udlandet og spiller, er det folk, der lytter til musik produceret i Danmark eller kommer med noget, de gerne vil vise det københavnske publikum.

Det kan også være, der sidder en i England og tænker: ‘Hvad sker der i København? Ville det være en interessant by for mig at tage til?’. Så kan de tune ind og få et indblik i musikmiljøet her. Jeg synes selv, det er sjovt at følge med i for eksempel Seoul og se, hvad der sker i Sydkorea, og man ser flere communityradioer poppe op rundt omkring i hele verden«, fortæller Malika.

Inspirationen til at starte sin egen kanal opstod i London, hvor Malika boede efter gymnasiet. Her lærte hun på et Music Industry Course, hvor vigtigt det var bare at kontakte folk, hvis man havde en idé. Det råd fulgte hun, og kort tid efter fik hun plads som praktikant på den kendte NTS Radio.

Ligesom MMH laver NTS communitybaseret radio, og siden deres opstart i 2011 har de haft kraftigt vokseværk. I dag sender de hver måned live fra over 30 byer i verden og de vandt i 2014 prisen som verdens bedste online radiostation. Malika forklarer selv, hvordan radioen skiller sig ud:

»NTS har gjort lidt af det samme, som piratradio gjorde i sin tid. Dengang var problemet, at FM-båndet ikke repræsenterede den musik, folk reelt lyttede til. Det repræsenterede den mainstream lytter, men hvad skulle man gøre, hvis man kunne tænke sig at lytte til noget andet?

NTS gør det, at de tilgodeser den musikinteresserede lytter – det er lidt en musiknørdet platform. Samtidig repræsenterer de mange genrer, som kanaler som BBC eller P3 herhjemme aldrig ville spille.«

Især idéen om at kunne repræsentere et bredere publikum fangede for alvor Malika. Så snart praktikopholdet var ovre, rejste hun tilbage til København med en plan om at lave sit eget projekt.

»Jeg tror ikke, jeg kunne have taget tilbage, hvis jeg ikke på den måde havde noget at komme hjem til, for man savner London og den energi, der er dér. Men jeg tog hjem og gik i gang med det samme. Jeg boede sammen med én, som lavede logoet, og så prøvede jeg at sætte mit eget firma op. Og jeg anede jo ikke noget – jeg var tyve år på det tidspunkt – men jeg skrev rundt til forskellige DJ’s, og alle sagde: ‘Hvor fedt, det mangler vi helt vildt’. Flere af dem kendte til communityradio, og så rullede det egentlig bare derfra.«

Når alle trækker i samme retning

Lige siden begyndelsen har der været fart på. Flere internationale navne har været igennem studiet, og Malika får henvendelser fra flere DJ’s, end der er spilletid til. Men spørger man hende, er det ikke de store navne, hun har lyst til at fortælle om.

»Man kan jo sagtens argumentere for, at de største milepæle har været, når vi har haft store navne igennem – under Distortion havde vi Acid Arab, Sandy B og DJ Okapi i studiet, og så havde vi Dâm Funk forbi i forbindelse med Strøm Festival.

Men for mig har noget af det største været at mærke, når det går op i en højere enhed, og alle trækker i samme retning. Når vi kan have et møde med 35 mennesker i gården, hvor alle føler sig hørt, eller at vi kan lave noget merchandise og jeg kan se, hvor mange der har lyst til at repræsentere os udadtil. Dér er det for alvor fedt. Så er det ikke bare er mit projekt, men noget der gavner andre, og som mange har lyst til at støtte op om.

Det kan også være noget så simpelt som at helt nye DJ’s har nogen, de kan sparre med og spørge til råds om udstyr eller hvor meget de skal tage for deres første spillejob. Det at være fælles om noget er netop hele meningen med radioen.«

Adgang forbudt

Selvom det er gået stærkt, er det langt fra det hele, der har kørt på skinner.
MMHRADIO er snart to år gammel, men afhænger stadig af de 100 kroner om måneden, alle DJ’s på radioen betaler for at stationen kan køre rundt.

Af alt udstyr er det kun en mikrofon, en mixerpult og et par højtalere – alle tre betalt direkte fra Malikas opsparing – de selv ejer. Resten er lånt rundt omkring af venner og bekendte.

»Et eller andet sted sidder vi stadig med de samme udfordringer, vi har haft siden day one. Vi vil i bund og grund bare gerne nå ud til flere lyttere. Det går også i den rigtige retning, og vi får masser af fede navne gennem radioen. Men hvad skal vi med Dâm Funk, hvis vi har en lortemikrofon og ikke kan bruge lyden bagefter? Så bliver det bare vildt svært at komme langt ud.

Lige fra begyndelsen har jeg været sindssygt frustreret, og jeg er nok blevet endnu mere frustreret over, hvor svært det er for et ungt menneske, som ikke har noget kendskab til spillereglerne, at få nogle penge ind.

I begyndelsen fik vi lidt af Snabslanten – det er styret af unge, der bevilger midlerne, og det var nok også derfor, vi fik pengene. Men der burde være flere af den slags fonde, i stedet for at man skal kende de rigtige mennesker for at have en chance. Selv om vi er omkring 50 involverede i radioen, og har masser af lyttere, er det stadig svært at få nogle penge hjem.

Jeg prøver hele tiden at finde nye måder, vi kan gøre tingene på, men vi kan kun nå til et vist punkt med lånt udstyr. Det kunne være fedt at vise, hvor meget det ville gavne, hvis vi bare fik vores eget – og en federe hjemmeside. Så kunne jeg også fokusere på at lave events eller andre ting, så vi ikke afhang af de 100 kroner, alle betaler hver måned.«

Vil bane vejen for andre unge

Det at famle blindt rundt i en jungle af fonde er ikke en oplevelse, Malika og MMHRADIO står alene med. Rapporten “Undersøgelse af elektronisk musik i Danmark i 2017” lavet af Strøm og Fonden Roskilde Festival fortalte både om manglende opmærksomhed til andre genrer fra mainstream radio og vanskelighederne ved at søge penge fra fonde.

Og det er en skam – ikke kun for MMHRADIO, men for alle unge med et projekt de brænder for, mener Malika.

»Jeg synes, det er vildt ærgerligt, vi bliver udelukket, for i det store hele vil vi jo gerne have, at folk er innovative og iværksættere. Men sandheden er, at det kan du ikke uden penge. Hvis du afskærer de unge fra støtte bare fordi, de ikke kender den rigtige person, eller de ikke ved, hvordan man skriver den perfekte fondsansøgning, så bliver det svært for nye projekter at komme i gang. Og det er noget, jeg ser hele vejen rundt i København – det er sindssygt svært at få penge til noget som helst. Nu er jeg privilegeret at læse music management, hvor det er sådan noget, vi lærer, men det er ikke alle, der har den mulighed. Så jeg håber, at vi med det her projekt kan inspirere flere yngre, så de får lyst til at starte noget.«

På trods af opstartsproblemerne er Malika alligevel ikke bange for at se optimistisk på fremtiden. Ordene snubler næsten ud af munden på hende i ren ivrighed, når hun fortæller om sine drømme og ambitioner for MMHRADIO. Alle med fællesskabet i fokus.

»I første omgang kunne jeg godt tænke mig, at radioen blev med 24 timers lyd på hjemmesiden, for der er mange, der gerne vil have shows på MMH. Jeg tror, der kommer fem om måneden med virkeligt fede idéer, og jeg har lyst til at sige ja til dem alle. Andre gange er det andre på radioen, der får henvendelser, og så bliver vi nødt til at sige nej, fordi vi ikke er nok, der kan producere.

Så der er nogle udfordringer, vi skal have styr på, men der er vildt meget potentiale. Udover en 24-timers kanal kan det blive til et booking agency, en festival – jeg kan se så mange muligheder.«